Barbarai prie vartų: kaip elgtis su troliais tavo įmonėje?

Barbarai prie vartų: kaip elgtis su troliais tavo įmonėje?

Tyrimų rezultatai verčia išpūsti akis – mūsų organizacijų populiaciją gali sudaryti nuo 5 proc. iki 70 proc. trolių. Tema aktuali, jautri ir tuo pačiu metu smagi bei pamokanti. Iš kur tai žinau? Prisipažinsiu, pats toks esu, ir dažnai mėgstu patrolinti.


„Kaip su jais susitvarkyti?“ – klausinėja tavęs midlmenedžmentas susirinkimuose. „Stengiesi, dirbi, o jie... nežinau, kartais net ašarą išspaudžia“, – dūsauja dažna personalistė. „Kaip jie mums, taip mes jiems!” – rėžia senior developeris.

Pavyzdys iš gyvenimo. Sugalvojo vienos bendrovės HR‘o skyrius pamaloninti kolegas ir užsakyti bandelių pusryčiams. „Mieli kolegos, įmonė vaišina jus ir linkėdama gero darbo kviečia šiltų kibinų!” – brūkšteli į intranetą. Ir, žiūrėk, po kelių minučių atsiranda komentaras: „O bandelės tai buvo nešiltos...“ -1 Like. „Ei, ir kačių aplink ofisą sumažėjo J“ +50 Like.

Tiems, kam ausį rėžia angliškai skambanti aitišniko pareigybė, turėtų priimti rupią tikrovę. Juk #Trolling, kaip laisvalaikio leidimo būdas, visų pirma, atsikraustė į IT ir paslaugų centrus.

Čia dirbantys žmonės nuo vaikystės bovijosi internetu, nuo mažens mirko #mirc‘e, išmoko svetainių dizainą, duomenų bazių kūrimą, 3-4 programavimo kalbas, prisirinko profesinių sertifikatų, tačiau socializacijos lauke liko vieniši ir uždari.

Pomėgis geiminti, Y ir Z kartos įpročiai, betarpiškas santykis su kitais klaviatūros kaubojais, pasaulio stebėjimas per moniko ekraną pavertė juos ironijos ir sakrazmo genijais. Pasaulis yra netobulas, tai gal bent truputį iš jo pasityčiok?

Žmogus savo prigimtimi yra socialinis gyvūnas, o individas, kuris yra nesocialus natūraliai ar tyčia yra virš ar po mūsų suvokimu, kas yra žmogus – žvėris arba dievas @Aristotle

 

Me? Sarcastic? Never!

Nors tradiciškai mes trolį suprantame kaip skandinaviško folkloro herojų, kuris išsiskiria didele, baisia nosimi, pykčiu ir nenoru padėti žmonėms, šiuolaikiniame internete trolis yra visiškai kitoks. Paprastai – tai ciniškas ir sarkastiškas pašaipūnas, metantis repliką apie viską, kas pakliūva į jo akiratį.

Žvejai dar galėtų priminti, kad trolingas – tai specifinis žvejojimo būdas, kuomet masalas yra nuleidžiamas ant ilgo valo ir tempiamas paskui laivą, tikintis pagauti gelmėje besislepiančią didesnę žuvį.

Lygiai taip pat ir šiuolaikinis trolingo specas – jis veikia tyčia, – sąmoningai savo tekstu provokuoja kitus eikvoti savo laiką ir energiją. Kam? Tam, kad įgeltų, sunervintų, pašieptų, išgąsdintų, daug rečiau – paskatintų, sutelktų iniciatyvą ar iškeltų gerą idėją. Trolio tikslas – vogti tavo laiką.

 

Jeigu jau pagavai save ilgai, kantriai ir detaliai aiškinant žmogui kažką, kas jam vis tiek neaišku ir tuo pačiu metu jis dar elgiasi nemandagiai, greičiausiai patekai ant trolingo kabliuko.

Trolis praktikuojasi postindamas įžeidžiančio ir trikdančio turinio žinutes diskusijų grupėse, darbuotojų forumuose, „Skype“ ir „Slack“ grupėse. Jie siekia dėmesio iš diskusijos dalyvių, jie maitinasi irstančiomis jų nervų ląstelėmis, minta mūsų prakaitu ir neigiamomis emocijomis. O į bet kokį priekaištą dėl perdėto sarkazmo ar ironijos atsako memu: „Me? Sarcastic? Never“. LOL.

Su tuo susiduria mūsų organizacijos. Vos sugalvojus ir pradėjus vykdyti bet kokią naują komunikaciją, klaviatūros kaubojai, tinklų kariai, memų karžygiai, heiteriai ir troliai apsiginkluoja žodžių ietimis ir puola į naują mūšį.

Aukos šiame mūšyje – nuo misijos ir vertybių iki strategijų. Nuo neveikiančių procesų ir sistemų iki atskirų personalijų. Nuo teambuildingo iniciatyvų („Kolegos, gal vakare susirenkam konferencrume ir draugiškai pasižiūrim kokį filmą?“ „Man, prašau, 50 gramų atspalvių.“) iki pardavimų planų: „Jiems krizė, o mums p...“ Tik nesakyk, kad nė karto negirdėjai šio „medinuko“...

Įdomi psichologinė trolingo studija, pasirodžiusi Kanadoje 2014 metais, išskyrė, kelis pagrindinius elementus, kas būdinga interneto troliams – makiavelizmas, narcisizmas, psichopatija ir sadizmas. Neretai dalis sadistiškų paskatų nukreipiama ir į kitą asmenį – provokuojant ir verčiant jį elgtis žiauriai: „Jau ta mūsų administratorė tave visai pagaidino. Ką neatsikirsi? Ne vyras?“

Tiesa, tu gali dar kurį laiką bandyti gintis, esą mano verslui/įmonei/organizacijai troliai negresia. Juk tyrimai liudija, kad vos 5,6 proc. apklaustųjų prisipažįsta esantys aktyvūs troliai. Galbūt iš tiesų vilkas ne toks baisus, kaip atrodo? Kita vertus, tyrimai kalba ir apie 70 proc. žmonių, kurie susiduria su patyčiomis internete, apie 26 proc. merginų, kurios patiria seksualinį priekabiavimą įtinklintoje terpėje.   

Tad nejaugi manome, kad troliai veikia tik pasislėpę, naktimis, ir jie tikrai (dievesergėk!) nėra mūsų kolegos, mūsų darbuotojai, vadovai ar pavaldiniai? „O, šventas naivume!“ – ramink save, kol dar turi laiko.

 

Taigi, ar jau pasiruošei trolių invazijai?

Barbarai jau už vartų. Ilgą laiką beveidėmis ir bedvasėmis buvusios mūsų organizacijų informacijos valdymo sistemos per pastarąjį dešimtmetį evoliucionavo šviesos greičiu. Modernūs darbuotojų komunikacijos įrankiai, intraneto svetainės, kuriamos sharepoint pagrindu, tapo išskirtiniais socialiniais tinklais, pranokstančiais esančius išorėje.

„United Planet“ Europoje, Vokietijoje, atlikto socialinio intraneto tyrimo studija 2016 metais aiškiai parodė, kad net 85 proc. apklaustų įmonių ir komunikacijos ekspertų mano, kad intranetas ateityje taps centrine skaitmeninio darbo ir informacijos platforma. Vos 12 proc. mano, kad intraneto įtaka nepasikeis, ir tik 3 proc., kad sumažės.

Tendencija aiški – socialinis intranetas. Įmonės vidinis komunikacijos tinklas, kuriame dirbame, socializuojamės, dalinamės, bendraujame ir troliname. Vieni kitus. Su tikslu pasisemti energijos.

O trolių būna pačių įvairiausių:  


  1. Trolis Varytojas. Tai yra paprastas, plokščias ir tyras heiteris. Nemėgėjas iki kaulų smegenų. Įžeidinėtojas, kuris varo ant visų ir visada. Konkrečiai minėdamas vardus, datas, padarytus ir nepadarytus darbus. „Aš neskaičiau, ko jūs ten prirašėte, bet manau...“ – tipiškas tokio trolio pasakymas. Keiksmažodžiai, px, jam taip pat patinka.

  2. Trolis Humoristas. Nepiktybiškas, su humoro jausmu. Chrestomatinis pokalbis „Skype“: „Eime į susirinkimą?“, „Ko?“, „Pasikalbėti“, „O keliese ten jūs?“, „Trise“, „Tai trise ir kalbėkitės“.    

  3. Trolis Ekspertas. Jis žino viską ir apie viską. O jeigu nežino, tai žino kur sužinoti ir gali parekomenduoti, ką, kam ir kiek reikia paskaityti. „Jeigu galėčiau užkamšyti kolegų išsilavinimo spragas“, – šitaip jis pradeda savo pasisakymus. Kabinėjasi prie detalių, smulkmenų ir šaltinių, baksnoja pirštu į klaidas, o į atsakymą: „Dedu pastangas“, atrėžia: „Pastangų neužtenka – reikia rezultato“.   

  4. Trolis Gramatikas. Žiaurus pedantas: „23 ataskaitos puslapyje, 15 eilutėje, 5 žodyje paliktos nelietuviškos kabutės“. Neretai troliai Gramatikai virsta korporacinio wordingo apologetais: „Mes taip nerašome“, „Mūsų įmonės pristatymuose naudojamas kitoks wordingas“. 

  5. Trolis Mačio. Gana paplitęs mūsų organizacijose. Deklaruoja „vyriškas“ vertybes ir taip grindžia visus savo pokalbius. Į „Skype“ užklausą „Ką darai?“ atsakys: „Tavo motiną“. Diskusijoje apie įmonės renginį įterps: „O tai mergaitės ant pachmieliuko gal masažiuką berniukams?“  

  6. Trolis Gėjus. Idėjos vardan taip galime vadinti ir trolius, kurie mėgsta juokauti homoseksualumo temomis. Nebūtinai patys turi keisti orientaciją, just joking. įdomu, kad tokio trolio vaidmenį dažnai prisiima ir moterys bei merginos, norinčios pašiepti savo vyriškosios lyties kolegas.   

  7. Trolis Vienažodis. Nesvarbu, kas buvo parašyta, pasakyta ar papostinta, toks trolis atrašys vienu žodžiu: „OK“, „Ne“, „Ką?“, LOL! ROTFL!

  8. Trolis Spoileris. Visuomet žino, kas bus. Kaip pasibaigs nauja kampanija ar projektas, valdybos susirinkimas ar įmonės vakarėlis: „O finale – vis tiek visi veidu į mišrainę“. Įprasta, kad spoilinimas yra tik negative 

  9. Trolis Offtopikas. Tai yra kolega, kuris mėgsta važinėti po lankas. Į rimtus darbinius pokalbius prikaišioja keistų ir su niekuo nesusijusių pastabų, na, kad ir: „Parduodu „Opel Ascona“.

Esi sutikęs bent vieną panašų trolį tarp savo kolegų? Būtent! Tiesa, prisimink, kad šis devynetas dar toli gražu ne visi troliai, su kuriais susidursime. Išsamesni interneto trolių aprašai skaičiuoja jau daugiau kaip 20 skirtingų trolių rūšių. Juoba, kad nauji trolingo būdai gimsta ne dienomis, o valandomis ar net sekundėmis.

Pasitaikius palankiai progai.  

 

Kaip tvarkytis su troliais?

„Nemaitink jo“, – tokia pirmoji pagrindinė taisyklė. Tai reiškia „neatsakinėk į postus, kurie yra akivaizdus trolingas ar trolinimas“. Būk ta žuvimi, kuri nemato prieš akis plaukiančio masalo. Tegul išdidus ignoravimas rodo deramą pavyzdį.

Antrasis būdas – traukti į šviesą. Troliai slepiasi šešėliuose, todėl stebėk trolingo apraiškas ir informuok jį apie tai, kad supranti jo kėslus ir interesus. Gal verta vykdyti ir prevencinį darbą, pvz., pasidalinti šiuo tekstu su kolegomis? Viskas prasideda nuo kalbėjimo.

Trečiasis būdas – gerokai sudėtingesnis – ugdymo. Su vienu klientu vystydami intraneto projektą nusprendėme įvesti tokią politiką: „Mes vertiname atvirumą ir demokratiją, o trolius, heiterius ir klaviatūros kaubojus kviečiame savo komentarus perleisti per 3 filtrus: konstruktyvumo, idėjų ir inovacijų“.

Kaip manai, ar suveiks?

Registracija į mokymus - čia 

***

Kiti populiarūs tekstai:

Selfhelp tricksai: kaip kurti savo įvaizdį? * 6 paprasti būdai, kaip didinti savo autoritetą * Kaip manipuliuoti savo bosu? * Bjauriausi kolegų tipai * „Suriesiu tave į ragą!”, arba mąstyk kaip žurnalistas * Laiškai žudikai, arba kaip išvengti šiukšlyno Inbox‘e * Baimė kalbėjimo ir kaip ją išsigydyti * Kodėl kvaila ieškoti gyvenimo prasmės? * 5 būdai, kaip bendrauti efektyviau * Burokai ir menkės, arba kam mes vadovaujame?

2017-05-11
< Atgal į sąrašą