Kodėl verta pačiam keisti alyvą savo Audi?
Žinote, kiek servisas ima už alyvos keitimą? Dažniausiai apie 80-150 eurų, priklausomai nuo modelio ir miesto. O jei pasakysiu, kad tą patį darbą galite atlikti patys už 30-50 eurų ir praleisti tik valandą laiko? Skamba patraukliai, tiesa?
Bet čia ne tik apie pinigų taupymą. Kai pats keiti alyvą, tiksliai žinai, kokios kokybės produktus naudoji. Jokių pigių pakaitalų ar „analogų”, kuriuos kartais servise gali įpilti norėdami sutaupyti. Be to, geriau pažįsti savo automobilį – o tai visada naudinga, ypač jei planuojate jį eksploatuoti ilgai.
Daugelis Audi savininkų bijo liesti savo automobilius, manydami, kad tai kažkas nepaprastai sudėtinga. Tiesą sakant, alyvos keitimas yra viena paprasčiausių techninės priežiūros procedūrų. Jei mokate atsukti varžtą ir įpilti skystį – jau turite 90% reikiamų įgūdžių.
Ką tiksliai reikės įsigyti prieš pradedant?
Gerai, dabar apie konkrečius dalykus. Pirma, jums reikės tinkamos variklio alyvos. Čia LABAI svarbu neklaidinti. Kiekvienas Audi modelis turi specifinius reikalavimus – tai gali būti 5W-30, 5W-40 arba kita specifikacija. Pažiūrėkite į savo automobilio instrukciją arba ant alyvos pylimo dangtelio – ten paprastai būna nurodytas standartų kodas (pvz., VW 504.00 arba VW 507.00).
Kiek alyvos pirkti? Dauguma Audi variklių talpina 4-6 litrus. Geriau paimkite 5 litrų kanisterį ir dar vieną litrą atskirai – geriau turėti pertekliaus nei trūkti puse litro ir važinėti po parduotuves.
Būtini įrankiai ir medžiagos:
- Naujas alyvos filtras (originalus arba kokybiškas analogas – Mann, Mahle, Bosch)
- Nutekėjimo varžto tarpinė (dažniausiai tai varinis žiedas, kainuoja centus, bet būtinas)
- Šešiakampis raktas arba galvutė nutekėjimo varžtui (dažniausiai 6mm arba 8mm šešiakampis)
- Alyvos filtro raktas (tinkamas jūsų filtro dydžiui)
- Automobilio keltuvas arba rampos (jei neturite duobės)
- Talpykla senai alyvai (bent 6-7 litrų)
- Pirštinės (geriau nitrilinės – nepraleidžia alyvos)
- Šluostės arba popieriniai rankšluosčiai
- Piltuvėlis alyvai pilti
Papildomi, bet naudingi daiktai: kartoninė dėžė ar laikraščiai po automobiliu (kad nesuteptumėte grindų), žibintuvėlis (nes po automobiliu dažnai tamsu net dieną), guminis apsauginis kilimėlis.
Pasiruošimas – pusė darbo
Prieš lipant po automobiliu, įsitikinkite, kad jis stovi ant lygaus, stabilaus paviršiaus. Jei naudojate keltuką – BŪTINAI papildomai pastatykite atramas. Girdėjau ne vieną istoriją, kai žmonės pasitikėjo tik keltuku, o tas nulėkė… Geriau nesirinkti.
Variklis turėtų būti šiltas, bet ne karštas. Idealus variantas – pavažinėti 5-10 minučių, tada palaukti dar 10-15 minučių. Kodėl? Šilta alyva geriau teka ir išsinešą daugiau nešvarumų, bet per karšta gali jus nudeginti. Tikrai nemalonus pojūtis, kai ant rankos užsilaisto 90 laipsnių alyva.
Pastatykite visus reikalingus įrankius ir medžiagas šalia – nieko taip neerzina kaip lipti iš po automobilio dešimt kartų, nes kažko pamiršai. Atidarykite alyvos pylimo dangtelį variklio viršuje – tai padės alyvai greičiau ištekėti dėl oro cirkuliacijos.
Senosios alyvos nutekėjimas – atsargiai, bet drąsiai
Dabar pats darbas. Įlįskite po automobiliu ir raskite alyvos karterį – tai metalinis rezervuaras variklio apačioje. Nutekėjimo varžtas paprastai yra karterio apačioje arba šone. Audi modeliuose jis dažniausiai būna šešiakampis įdubimas varžte (o ne šešiakampė galvutė).
Pastatykite talpyklą po varžtu. Čia svarbus momentas – alyva neteka tiesiai žemyn! Ji pirmiausia pašoka į šoną dėl slėgio. Todėl pastatykite talpyklą šiek tiek į priekį nuo varžto, o ne tiesiai po juo.
Atsukite varžtą lėtai. Kai pajusite, kad beveik atsisukęs, laikykite jį prispaudę ir greitai ištraukite ranką – alyva pradės tekėti iškart. Taip, greičiausiai vis tiek šiek tiek apsiliesite, bet taip mažiau nei bandant atsukti lėtai.
Dažna klaida: Žmonės meta varžtą į seną alyvą ir paskui negali jo rasti. Laikykite varžtą rankoje arba iškart padėkite į saugią vietą.
Leiskite alyvai visiškai ištekėti – tai užtruks apie 10-15 minučių. Neskubėkite. Kuo daugiau senosios alyvos išeis, tuo geriau.
Alyvos filtro keitimas – čia reikia šiek tiek gudrybės
Kol teka alyva, galite imtis filtro. Filtro vieta skiriasi priklausomai nuo modelio. Kai kuriuose Audi jis viršuje, lengvai pasiekiamas, kituose – po automobiliu. Jei nežinote kur ieškoti, YouTube yra jūsų draugas – įveskite savo modelį ir tikrai rasite video.
Filtras paprastai būna įsuktas gana tvirtai. Čia ir pravers filtro raktas. Sukite prieš laikrodžio rodyklę. Kai pajusite, kad atlaisvėjo, atsukite rankomis. SVARBU: filtras pilnas alyvos! Kai jį atsuksite, iš jo išsilies bent pusė litro. Būkite pasirengę.
Prieš įsukdami naują filtrą, patepkite jo guminį tarpiklį švaria alyva – tiesiog pirštu perbraukite aplink. Tai padės geriau užsandarinti ir lengviau įsukti. Įsukite naują filtrą rankomis, kol pajusite pasipriešinimą, tada dar apie trečdalį apsisukimo. NEĮSUKITE per daug – guminis tarpiklis gali pažeisti.
Kai kurie Audi modeliai turi ne sraigtinius, o kasetinio tipo filtrus – tai tiesiog filtro elementas plastikiniame korpuse. Principas tas pats, tik reikia atsukti dangtelį, išimti seną elementą ir įdėti naują. Nepamirškite pakeisti ir O-žiedų, jei jie eina komplekte.
Naujos alyvos pylimas ir patikrinimas
Gerai, sena alyva ištekėjo, naujas filtras įsuktas. Dabar pakeiskite nutekėjimo varžto tarpinę (tą varinį žiedą) nauja ir įsukite varžtą atgal. Veržkite tvirtai, bet ne pernelyg – standartinis momentas dažniausiai apie 25-30 Nm. Jei neturite momento rakto, tai reiškia tvirtai, bet ne visa jėga. Per daug priveržtas varžtas gali pažeisti sriegį karteryje, o tai jau rimta problema.
Nulipkite nuo keltuko ir pradėkite pilti alyvą. Pirmiausia įpilkite apie 80% numatyto kiekio. Pavyzdžiui, jei jūsų varikliui reikia 5 litrų, įpilkite 4 litrus. Tada palaukite minutę, kad alyva nutekėtų žemyn, ir patikrinkite lygį matuokliu.
Kaip teisingai patikrinti alyvos lygį:
- Ištraukite matuoklį ir nušluostykite jį švariai
- Įkiškite atgal iki galo
- Ištraukite ir pažiūrėkite – alyva turėtų būti tarp MIN ir MAX žymų
Pilkite po šiek tiek, kol lygis pasieks apie 3/4 tarp žymų. Nepilkite iki MAX – varikliui šildantis, alyva šiek tiek išsiplečia. Geriau turėti šiek tiek mažiau nei per daug – perteklinė alyva gali padaryti daugiau žalos nei trūkumas.
Pirmasis paleidimas ir galutinis patikrinimas
Uždarykite alyvos pylimo dangtelį (taip, žmonės kartais pamiršta ir alyva išsipurškia po visą variklį). Paleiskite variklį ir leiskite jam padirbėti tuščia eiga apie 30 sekundžių. Alyvos slėgio lemputė prietaisų skydelyje turėtų užgesti per kelias sekundes – tai reiškia, kad alyva jau cirkuliuoja sistemoje.
Išjunkite variklį ir palaukite 5 minutes. Dar kartą patikrinkite lygį matuokliu – jis gali šiek tiek kristi, nes alyva užpildė filtrą ir kitus kanalus. Jei reikia, dopilkite.
Dabar pats svarbiausias dalykas – patikrinkite, ar niekur nesunkia. Įlįskite po automobiliu su žibintuvėliu ir apžiūrėkite nutekėjimo varžtą bei filtro sritį. Jei matote lašus – kažkas ne taip. Galbūt nepakeitėte tarpinės arba nepakankamai priveržėte. Geriau patikrinti dabar nei po 100 km kelyje.
Pavažinėkite 5-10 km ir dar kartą patikrinkite. Jei viskas sausa – sveikinu, puikiai atlikote darbą!
Ko tikrai NEGALIMA daryti – išmoktos pamokos iš kitų klaidų
Per metus girdžiu daugybę istorijų apie nesėkmes keičiant alyvą. Dauguma jų būtų išvengtos laikantis paprastų taisyklių.
Klaida Nr. 1: Netinkama alyva. Draugas kartą įpylė pigesnę alyvą, nes „vis tiek ta pati, tik kitas užrašas”. Po 5000 km variklis pradėjo barškėti. Remontas kainavo 2000 eurų. Taupymas 20 eurų alyvai atsiėjo šimtą kartų brangiau.
Klaida Nr. 2: Nepakeista tarpinė. Tas varinis žiedas kainuoja 50 centų, bet jo nepakeitimas gali baigtis sunkiančiu varžtu. Alyva lašės, jos lygis mažės, ir gali sugadinti variklį. Visada keiskite nauja.
Klaida Nr. 3: Per daug alyvos. Daugiau nereiškia geriau. Perteklinė alyva kelia slėgį sistemoje, gali išspausti sandariklius, o blogiausiu atveju – patekti į degimo kamerą. Laikykitės rekomenduojamo kiekio.
Klaida Nr. 4: Darbas su karštu varikliu. Vienas pažįstamas skubėjo ir iškart po važiavimo pradėjo keisti alyvą. Rezultatas – antrojo laipsnio nudegimai ant rankos. Variklis gali būti 100+ laipsnių karštis – būkite kantresni.
Klaida Nr. 5: Pamirštamas dangtelis. Skamba juokingai, bet žmonės tikrai užmiršta uždėti alyvos pylimo dangtelį. Paleidus variklį, alyva išsipurškia po visą variklį. Gražaus vaizdo, ko gero, nebus.
Ką daryti su sena alyva ir kada keisti kitą kartą
Sena alyva yra pavojingos atliekos. NIEKADA nepilkite jos į kanalizaciją, ant žemės ar į šiukšlių dėžę. Dauguma autodalių parduotuvių, servisų ir atliekų surinkimo centrų priima seną alyvą nemokamai. Tiesiog atvežkite savo talpyklą – jie perkels į savo konteinerius.
Dėl keitimo dažnumo – oficialiai Audi rekomenduoja kas 15000-30000 km arba kartą per metus, priklausomai nuo modelio ir variklio tipo. Bet tarp mūsų kalbant, jei eksploatuojate automobilį mieste, trumpais atstumais, žiemą – geriau keisti kas 10000-15000 km. Alyva yra pigesnė už variklio remontą.
Turbiniai varikliai ypač jautrūs alyvos kokybei – jie dirba aukštesnėse temperatūrose ir su didesniu slėgiu. Jei turite TFSI ar TDI variklį, tikrai neatidėliokite keitimo.
Kai kurie naujesni Audi modeliai turi alyvos kokybės jutiklius ir patys praneša, kada reikia keisti. Bet net ir turint tokią sistemą, verta patikrinti lygį kas mėnesį – jutikliai gali klysti, o alyvos suvartojimas yra normalus reiškinys, ypač senesniems varikliams.
Jūsų automobilis dėkingas už rūpestį
Matote, nieko baisaus čia nėra. Pirmą kartą gali užtrukti valandą ar pusantros, bet jau antrą kartą viską padarysite per 30-40 minučių. O ekonomija per metus, jei keičiate alyvą du kartus, gali siekti 100-200 eurų.
Bet svarbiausia – žinote, kas vyksta su jūsų automobiliu. Keisdami alyvą, pastebėsite kitus dalykus: ar nėra nutekėjimų, kaip atrodo pakaba, ar tvarkoje apsauginė danga. Tai puiki proga apžiūrėti automobilį iš apačios.
Audi yra puikūs automobiliai, bet tik tada, kai apie juos tinkamai pasirūpinama. Reguliarus alyvos keitimas – tai paprasčiausias būdas užtikrinti, kad jūsų automobilis tarnautų ilgus metus be rimtų problemų. Variklis – tai širdis, o alyva – kraujas. Laikykite jį švarų ir šviežią, ir jūsų Audi atsilygis patikimumu.
Taigi, nebijokite susitepti rankų. Įsigykite reikiamas medžiagas, paskirskite šeštadienio rytą, ir pirmyn. Po pirmojo karto suprasite, kad tai tikrai ne raketų mokslas. O sutaupyti pinigai? Gal investuokite juos į kitą automobilio patobulinimą ar tiesiog į gerą kavą – užsitarnavote.